Dat is een vraag die we regelmatig krijgen van onze klanten. En, misschien nog wel belangrijker: Wat is daar tegen te doen?

Er zijn in principe 2 hoofdredenen die je daling in organisch bereik verklaren.

1: Er is steeds meer content beschikbaar, waardoor er meer concurrentie is

Het wordt elke dag steeds makkelijker om content te maken met je smartphone en vervolgens direct te plaatsen op je social media. Het gevolg is, dat er steeds meer content wordt gemaakt en dus ook beschikbaar is. Er wordt zelfs meer content gemaakt dan dat er tijd is om het te bekijken of te lezen.

Ter illustratie, elke keer wanneer je op Facebook inlogt, zijn er gemiddeld 1500 stories die in je News Feed vertoond kunnen worden. Bij de mensen die relatief veel connecties hebben, zijn er gemiddeld zelfs 15.000 potentiële stories die in je News Feed vertoond kunnen worden.

Omdat niet alle content vertoond kan worden, concurreert elke post eigenlijk met elkaar voor een plekje in je News Feed. Aangezien er steeds meer content beschikbaar komt, resulteert dit dus in een toenemende concurrentie en wordt het steeds moeilijker om organisch vertoond te worden. Daarnaast volgen mensen ook steeds meer pagina’s van vrienden, familie of bedrijven. Met elke nieuwe pagina die iemand volgt, stijgt de concurrentie steeds meer.

2: Het algoritme laat alleen de meest relevante content zien gebaseerd op 1000+ variabelen

Dit heeft meer te maken met hoe de News Feed op Instagram en Facebook precies werkt. Van de 1500+ stories die je mogelijk te zien krijgt wanneer je inlogt, zie je er gemiddeld slechts 300. Om te bepalen welke stories vertoond worden, sorteert het algoritme alle stories op relevantie. Dit wordt gedaan door te kijken naar 1000+ variabelen, gerelateerd aan ieder individu. Dit gebeurt helemaal automatisch door het algoritme van Facebook.

Één van de redenen dat Facebook dit doet, is omdat zij zoveel mogelijk content willen laten zien van hoogwaardige kwaliteit. Een andere reden is dat zij op deze manier spam zoveel mogelijk minimaliseren. Het doel is om de betrokkenheid en relevantie op de platforms te stimuleren, ondanks dat er elke dag steeds meer content beschikbaar is.

Hoe bereik ik dan toch mijn doelgroep op Instagram en Facebook?

We zien vaak dat adverteerders, als reactie op het dalend organisch bereik, beginnen met advertentiebudget inzetten op Post Boosts. Een Post Boost is een simpele manier om in een paar kliks een bericht op je pagina-tijdlijn te promoten tegen betaling. Dit lijkt de makkelijkste en snelste manier om te adverteren op Instagram of Facebook en om meer bereik te genereren.

Echter, wat adverteerders vaak niet weten, is dat je op deze manier je geld weggooit. Je hebt namelijk niet dezelfde functionaliteiten en opties zoals in de Facebook Ads Manager. Bij een Post Boost stel je slechts een paar dingen in, terwijl Facebook alle andere opties automatisch voor jou invult.

Wanneer je adverteert via de Facebook Ads Manager, biedt het systeem véél meer aanpassingsmogelijkheden en uitgebreide (targeting)opties. Hiermee zorg je ervoor dat de campagne precies aansluit op je doelstellingen.

Wat zijn de additionele mogelijkheden binnen de Facebook Ads Manager?

Facebook Ads Manager stelt je dus in staat veel meer te halen uit je advertenties. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van deze mogelijkheden binnen Facebook Ads Manager, die je bijvoorbeeld niet bij een Post Boost kunt inzetten.

  • Keuze uit 10+ campagnedoelstellingen: richt een campagne in met als doel het genereren van bijvoorbeeld conversies, websiteverkeer, leads of een andere zakelijke doelstelling.
  • Geavanceerde targetingmogelijkheden: creëer bijvoorbeeld een “Lookalike Audience” van je meest waardevolle doelgroep op basis van een klantenlijst.
  • Creatieve controle: bij het aanmaken van de advertenties heb je veel meer mogelijkheden om de advertentie aan te laten sluiten bij jouw doelstelling en persoonlijke voorkeur. Je hebt bijvoorbeeld de keuze uit meer dan tien verschillende call-to-action’s.
  • Koppeling met je productfeed: gebruik informatie uit je productfeed om je websitebezoekers te retargeten met een dynamisch gevulde carrousel-advertentie, gebaseerd op het websitegedrag van je websitebezoeker.
  • Dit zijn slechts een paar van de vele verschillen en mogelijkheden binnen de Facebook Ads Manager. Wil je hier meer over weten? Of ben je op zoek naar een Facebook- & Instagram Specialist die dit voor je kan overnemen?

    Neem contact met ons op en we plannen een kennismakingsgesprek in. Samen bespreken wij hoe je meer resultaat haalt uit jouw marketingactiviteiten op Facebook en Instagram.