Hoe de zoekresultaten van Google binnen twee weken drie verschillende vormgevingen had.

Google is continue bezig met het testen en doorvoeren van aanpassingen binnen alle eigen platformen. Deze aanpassingen kunnen impact hebben op hoe jij je campagne inricht op één of meerdere van deze platformen. In dit blogartikel leg ik je daarom uit wat deze verandering was en waarom sommige aanpassingen alweer teruggedraaid zijn door Google zelf.

 

Nieuwe manier van informatie tonen

Een hele zichtbare aanpassing is de vormgeving op de zoekresultatenpagina. Deze ziet er nu compleet anders uit. Toen ik dit voor het eerst zag, was ik verrast. Dit is een hele nieuwe manier van informatie tonen, even aan wennen! 

 

Favicon zichtbaar in zoekresultaat

In de nieuwe vormgeving staat de URL van het zoekresultaat bovenaan. Voor deze URL wordt de favicon van een website getoond. In onderstaand voorbeeld van onze eigen website zie je de favicon, gevolgd door de URL. Daaronder komt de titel van de pagina met de snippet.  

 

Google Ads nieuwe vormgeving

In het geval van een advertentie wordt de favicon voor de link vervangen door de letters “Ad” in dikgedrukte tekst. In sommige gevallen kan ook het volledige woord “Advertentie” getoond worden. Zie onderstaande voorbeelden.

Advertentie of organisch zoekresultaat?

Het leek erop dat Google probeerde het onderscheid tussen advertentie en organisch zoekresultaat minder duidelijker te maken en hierdoor meer kliks op advertenties te realiseren. Zelf gaf Google aan dat de nieuwe vormgeving op mobiel getest was en het daar heel succesvol was. 

 

Klachtenregen duwt Google op de knieën

Het was dan ook geen verrassing dat de aanpassing werd ontvangen met veel kritiek. In een studie van Yard werden 250 mensen gevraagd om naar 12 pagina’s met zoekresultaten te kijken en te vragen of er advertenties aanwezig waren of niet. 

In het onderzoek werd gevraagd om te googlen naar “flights to new york”. In de oude vormgeving kon 58% van de deelnemers aangeven wat van de zoekresultaten een advertentie was en wat niet. In de nieuwe vormgeving kon slechts 42% van de deelnemers dit aangeven. 

Na de vele klachten die Google heeft ontvangen over de aanpassing in vormgeving, hebben ze een aantal dingen weer teruggedraaid. Het gebruik van de favicons bij organische resultaten is geschrapt, maar de tekst “Ad” blijft bij betaalde zoekresultaten staan. 

Mijn verwachting is dat Google na deze stroom van klachten meer gaat oppassen met de aanpassingen die ze doen. Ze willen niet overduidelijk misleiden met advertenties dus er zullen wel subtiele aanpassingen zijn, maar ik verwacht niet weer enorme veranderingen in de komende periode. 

Conversive is specialist in het inrichten en managen van Google Ad-campagnes. Wil je meer weten over het optimaliseren van campagnes of advies hoe je het beste hiermee kunt starten? Neem contact met ons op en wij helpen je graag om meer omzet uit jouw online marketingactiviteiten te halen.