Terwijl afgelopen week ons het nieuws bereikte dat in Frankrijk inmiddels 100% van de internetgebruikers toegang heeft tot het nieuwe Google Shopping Actions, rest bij ons natuurlijk maar 1 vraag: wanneer kunnen we er in Nederland mee aan de slag? In dit artikel kijken we naar alles dat reeds bekend is en wat je nu al kunt doen om straks sneller uit de startblokken te kunnen.

Maar first things first: Google Shopping Actions, wat is dat ook alweer? Voor het lange antwoord check je onze eerdere blog. Het korte antwoord: Google komt met haar antwoord op de mateloos populaire Marketplaces door een platform te bouwen waar consumenten direct aankopen kunnen doen, zonder de Google-omgeving te verlaten. Retailers bieden hun producten er op aan en zorgen voor de logistiek; Google is verantwoordelijk voor de verwerking van de bestellingen en de betalingen.

Is Google Shopping Actions al beschikbaar in Nederland?

Nee. Maar het kan niet lang meer duren. Google rolde het initiatief begin 2018 uit in de Verenigde Staten en startte aan het einde van dat jaar met de eerste tests in Frankrijk. Die tests (met onder andere Carrefour en Fnac Darty) waren succesvol, want per september 2019 heeft iedere Franse gebruiker toegang tot Google Shopping Actions. Er is geen duidelijke tijdlijn bekend wanneer Google hun marktplaats ook naar andere landen wil brengen, maar dat Google Assistant inmiddels in de Nederlandse taal beschikbaar is, geeft ons wel goede kaarten. Voice search is immers een belangrijk onderdeel van het succes van Google Shopping Actions.

Zodra Google Shopping Actions in Nederland beschikbaar is, kun je van Conversive verwachten dat wij direct op de hoogte zijn van de implementaties en slimste manieren om zo snel mogelijk te starten. We ondersteunen jouw bedrijf graag.

Wat kan ik nu al doen?

Terwijl we een Nederlandse release afwachten, is er een aantal dingen die je nu al wel kunt doen om straks sneller van start te kunnen.

Zorg dat je voldoet aan Google’s vereisten

Er zijn een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen om mee te mogen doen met Google Shopping Actions. Dit zijn de vereisten in Frankrijk:

  • Logistieke en financiële beschikbaarheid voor het hele land. Je moet (kunnen) leveren aan het hele land waar je actief bent, in dit geval Frankrijk. Daarnaast moet je de order kunnen tracken en retouren kunnen verwerken. Tot slot moet je betalingen accepteren en doen via een Frans bankaccount.
  • Datafeed moet kwalitatief zijn. Je productdata zal worden beoordeeld door Shopping Actions en moet hun tests doorstaan. Wat die precies inhouden, is  op dit moment nog niet duidelijk.
  • Voldoe aan Google’s retoureisen. Je moet retouren minimaal 14 dagen na aflevering accepteren, en alle terugbetalingen binnen 2 dagen doorvoeren.
  • Voldoe aan Google’s bezorgeisen:
    • Bezorging in maximaal 5 werkdagen na het ontvangen van de order.
    • Reken geen kosten voor herbevoorradingskosten.
    • Verplicht geen speciale bezorgservices, zoals cargo of geplande bezorgingen.
  • Akkoord met alle Shopping Actions policies.
  • Akkoord met alle Shopping policies.

Zorg dat je set-up voor Google Shopping compleet is

Nog even voor de duidelijkheid:

  • Het doel van Google Shopping (Ads) is om je klanten naar de check-out van je eigen website te leiden.
  • Het doel van Google Shopping Actions is om je klanten te voorzien van een gestroomlijnde Google ervaring zodat ze de door hun gewenste producten direct kunnen aanschaffen zonder naar een andere website te hoeven.

Shopping Actions is een uitbreiding van de reguliere Shopping. Zorg dus dat je huidige Shopping set-up is gedaan.

  • Maak een Google Merchant Account als je die nog niet hebt.
  • Upload je productfeed in je account. Bekijk hier waar je productfeed aan moet voldoen.
  • Zodra Shopping Actions beschikbaar is, zul je het zien verschijnen bij het creëren van een nieuwe Google Shopping campagne.

Wacht geduldig af

Als je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, zit er toch echt nog maar één ding op: geduldig wachten tot Google bepaalt Shopping Actions te lanceren in Nederland.  Wij kunnen alvast niet wachten. Want zoals we al eerder schreven: als deze plannen hun potentie kunnen waarmaken, wordt het een echte gamechanger. We raden dan aan zo snel mogelijk in te stappen.