Zo’n veertig procent van alle aankopen wordt inmiddels gedaan via zogenaamde ‘marketplaces’. Dit zijn websites als Marktplaats.nl, Bol.com, Amazon en Fonq, die de producten van verschillende retailers verkopen via één overkoepelend platform. Die platformisering heeft veel invloed op hoe en waar jij als retailer de consument kunt bereiken. Voor de klant is dat ideaal, want die hoeft nog maar naar 1 plek te gaan voor al z’n aankopen. Dat ziet ook Google, die later dit jaar start met een eigen versie van dit verhaal: Google Shopping Actions.

Voor de duidelijkheid: Google Shopping Actions is iets anders dan Google Shopping. De laatste is een prijsvergelijkingsfunctie van Google, de eerste is een platform via waar consumenten direct aankopen kunnen doen binnen de Google-omgeving. Retailers bieden hun producten er op aan en zorgen voor de logistiek; Google is verantwoordelijk voor de verwerking van de bestellingen en de betalingen.

Bij Conversive houden we alle online marketing ontwikkelingen en trends nauwlettend in de gaten. Google Shopping Actions is iets waar we veel van verwachten. Dit zijn 6 redenen waarom wij denken dat je als retailer aan de slag moet gaan met Google Shopping Actions.

1. Voorzie de gebruiker van gemak

Waarom er zo veel mensen bestellen op Amazon of Bol? Omdat het makkelijk is. Je kunt er veel verschillende producten vinden en alles in één keer afrekenen. Ook jij kunt nu je gebruikers datzelfde gemak bieden. Google Shopping Actions gebruikt een universele winkelmand en voor veel gebruikers geldt dat de betaal- en verzendgegevens al bekend zijn bij Google. Als gevolg daarvan is een bestelling binnen enkele klikken afgerond. Ook maakt Google Shopping Actions gemakkelijk herhaalaankopen mogelijk en doet het gepersonaliseerde aanbevelingen. Drempels worden weggehaald, met als gevolg dat de kans op conversie groter wordt.

2. Maak gebruik van het gigabereik van Google

Als retailer is het je doel om je producten bij zo veel mogelijk mensen op het netvlies te krijgen. En als er een partij is die je kan helpen met vergaren van bereik, is het Google wel. Met hun omvang, mogelijkheden en kansen is de potentie enorm: honderden miljoenen mensen doen shopping-gerelateerde zoekopdrachten via Google. Via Shopping Actions kun je op een natuurlijke manier jouw product direct laten afrekenen bij al die mensen. Google plaatst je producten op Google.com, maar ook op Google Express en Google Assistant (zie ook punt 4). Daar komt nog bij dat Google Images en YouTube binnenkort worden geïntegreerd met Shopping Actions, zodat je ook daar direct kunt afrekenen.

3. Je betaalt alleen als er iets wordt verkocht

Eén van de beste dingen van Google Shopping Actions is dat je betaalt per transactie. Waar je bij de overige advertentiekanalen van Google nog altijd afrekent per klik (CPC) of vertoning (CPM), werkt Shopping Actions via een Cost Per Sale (CPS) model. Ook betaal je geen ‘membership fee’ om mee te hoeven doen. Dat is voordelig voor de retailer, die dus helemaal geen geld hoeft uit te geven tenzij er daadwerkelijk een product wordt verkocht. Het gemiddelde percentage ligt ongeveer rond de twaalf procent, maar hangt af van de branche waarin je actief bent.

4. Integratie met Google Assistant en Home

Consumenten willen hun online shopervaring simpeler, sneller en intuïtiever. Niet gek dan ook dat winkelen via stemcommando’s een enorme vlucht neemt. Volgens een onderzoek van Google wordt door 44 procent van alle Amerikaanse bezitters van een spraakassistent het apparaat al gebruikt om op wekelijkse basis boodschappen en andere producten mee te bestellen. Het gemak en daarmee de potentie van spraakgestuurd shoppen is enorm en dus belangrijk om op in te spelen. Via Shopping Actions sla je twee vliegen in een klap, want het zorgt ervoor dat je producten gevonden kunnen worden door Google Assistant en daarmee ook door Google Home. Je maakt direct gebruik van Google’s onverslagen expertise in machine learning, AI en natural language processing om jouw klanten een hands-free spraakgestuurde winkelervaring te bieden.

5. Ophaal functionaliteit

Veel mensen gebruiken online omgevingen om te oriënteren. De daadwerkelijke aankoop vindt vervolgens offline – in een winkel – plaats. Ook daar speelt Google handig op in, door een pick-up functionaliteit toe te voegen aan Shopping Actions. Consumenten kunnen direct via Google het product reserveren en het dan in de winkel ophalen, gekoppeld aan de local inventory feed in het Merchant Center. Een perfecte combinatie van clicks & bricks.

6. Google heeft geen intentie zelf retailer te worden

Een veel gehoord bezwaar: wanneer alle betalingsverkeer via zo’n extern platform loopt, neemt Google op termijn de hele rol van retailer over. Net zoals Amazon en Bol.com deden. Google stelt gerust: die rol wil het niet innemen. Het zegt wat dat retailgigant Target na 10 jaar stopte met producten verkopen bij Amazon omdat ze vonden dat ze de dominantie over hun eigen producten verloren, maar zij nu wel partner zijn in Google’s nieuwe Shopping Actions. Google stelt zich juist op als helpende hand in de strijd tegen huidige giganten en wil naast en niet ‘boven’ de retailers staan.

Conclusie

Dit hele verhaal moet zich nog bewijzen. We hebben nog niet alle antwoorden. Maar wat nu al wel duidelijk is: als dit programma de potentie die het heeft gaat waarmaken, wordt Google Shopping Actions een gamechanger.

Conversive houdt alle ontwikkelingen met een scherp oog in de gaten en zodra Google Shopping Actions daadwerkelijk beschikbaar komt in Nederland, zullen wij klaar zijn om er direct op in te spelen. Ga je met ons het experiment aan?

Klik hier om contact op te nemen >>