/, LinkedIn, Nieuws, Testen/Hoe wij in een maand tijd de Cost Per Lead van LinkedIn Ads met 40% hebben teruggebracht

Hoe wij in een maand tijd de Cost Per Lead van LinkedIn Ads met 40% hebben teruggebracht

Success case: LinkedIn Leadmachine

In een testperiode van vier weken hebben wij een succesvolle LinkedIn campagne opgezet voor een klant actief in de telecom. Onze klant is intermediair op het gebied van abonnementen voor mobiele telefonie voor zowel consumenten als de zakelijke markt. Het doel van de test was om vast te stellen of LinkedIn een geschikt kanaal is om kwalitatieve en betaalbare leads te werven voor zakelijke telefoonabonnementen. Na 4 weken heeft Conversive de CPL van meer dan €200,- omlaag gebracht naar €75 per lead.

Dit hebben we gedaan door middel van datagedreven optimalisaties gebaseerd op de resultaten van drie verschillende testen. Iedere week van de campagne hebben we een ander aspect van de campagne getest, om de best practices door te voeren in de gehele campagne. In week vier was de succesformule compleet en wij vertellen jou hoe we het hebben gedaan.

Week 1: Ad formats – Native lead ads of Dedicated Landing page?

In de eerste week van de campagne hebben we de native lead ads van LinkedIn afgezet tegen de landingspagina van de klant. Native lead advertenties van LinkedIn zijn advertenties die direct op LinkedIn een leadformulier openen. Het voordeel van deze ads is dat de velden die bekend zijn bij LinkedIn al voor de gebruiker zijn ingevuld. De betrouwbaarheid van deze gegevens is hoog, omdat gebruikers van LinkedIn het belangrijk vinden dat hun informatie up-to-date is voor hun netwerk.

De drempel zou dus in theorie lager moeten zijn voor de gebruiker om te converteren. We hebben gedurende één week getest met dezelfde doelgroep, copy en afbeelding. Het doel van deze test was om te zien of de lead ads van LinkedIn betere resultaten opleverde dan een eigen landingspagina.

Winnaar:
LinkedIn Lead Ads

De lead advertenties van Linkedin converteerden aanzienlijk beter. Alle conversies in week 1 kwamen uit de native advertenties. Zoals verwacht was de drempel lager voor gebruikers om te converteren.

Week 2: Doelgroepen – ZZP’ers of Decision Makers?

In week twee van de campagne hebben we een test gedraaid die moest uitwijzen welke doelgroep de goedkoopste leads opleverden. We hebben alleen de beste advertenties uit week één meegenomen naar week twee. Minder converterende advertenties hebben we vervangen door nieuwe advertenties, gebaseerd op de beste performers.

Allereerst probeerden we ZZP’ers te bereiken. Dit was naar inschatting een kansrijke doelgroep, omdat ZZP’ers niet altijd goed voorgelicht zijn over de voordelen van het afsluiten van een zakelijk telefoonabonnement ter vervanging van een privé-abonnement.

Ten tweede wilden we de decision makers bij MKB-bedrijven bereiken. Decision makers zijn de mensen die gaan over de faciliteiten en het materiaal waar het personeel over beschikt (denk aan HR Managers, Facility Managers en in veel gevallen de eigenaren van bedrijven).

De test heeft een week gelopen, met geheel gelijke advertenties in beide doelgroepen.

Winnaar:
ZZP’ers

De cost per lead lag bijna 20% lager voor ZZP’ers ten opzichte van decision makers. Toch hebben we deze test verlengd, om de waarde van decision maker leads vast te stellen. De kans bestaat immers dat er meer abonnementen kunnen worden verkocht aan leads uit de decision maker doelgroep, wat de algehele CPL van deze leads omlaag brengt.

Week 3: Copy – Specific Offers vs General Creative Copy

In de derde week wilden we te weten komen welk soort advertentietekst gebruikers beter activeert. Het onderscheid werd gemaakt tussen teksten waarin we de merknaam uitlichtte en teksten waarin we de beste aanbiedingen uitlichtten.

In de teksten waarin de merknaam werd uitgelicht werden belangrijke USP’s genoemd zoals ‘beste prijs garantie’, ‘onafhankelijke vergelijker’ en ‘altijd een abonnement dat bij u past’.

In teksten met specifieke aanbiedingen hebben we getest met twee sterke SIM-only aanbiedingen voor kleingebruikers en grootgebruikers. Daarnaast hebben we ook eén advertentie gewijd aan de goedkoopste aanbiedingen voor de nieuwe iPhone XS. Bij de aanbiedingen werden bijbehorende prijzen vermeld in de afbeelding.

Winnaar:
General Creative Copy

Uit de test bleek dat algemene teksten die uitlichten waarom de gebruiker hun telefoonabonnement via onze klant zou moeten afsluiten beter activeerden dan specifieke aanbiedingen. Vooral de ‘beste prijsgarantie’ zorgde voor een hogere open- en conversieratio.

Week 4: Best practices

In week vier hebben we volledig ingezet op alle winnaars van de testen uit de voorgaande weken. We richtten ons op ZZP’ers met behulp van LinkedIn lead advertenties aangevuld door de best converterende copy. De kosten van een lead zijn omlaag gebracht met 40% ten opzichte van de start van de campagne. De algehele kosten van een lead daalden verder door optimalisatie van het salesproces aan de kant van de klant, waardoor in sommige gevallen meer abonnementen konden worden verkocht aan één lead.

Winnaar:
Onze klant

Na deze succesvolle test wordt LinkedIn doorlopend ingezet voor onze klant. We optimaliseren de campagne continu naar het beste resultaat en blijven testen met verschillende creatives, teksten en thema’s. Benieuwd wat adverteren op LinkedIn voor jouw organisatie kan opleveren? Neem contact op met Conversive.

2018-12-04T15:38:52+00:00 4 december 2018|Geen categorie, LinkedIn, Nieuws, Testen|0 Comments

About the Author:

My job is simple, but it's not easy. My goals are: Happy clients (Give the client what they need), happier clients (Give the client what they didn' t know they needed) and more happy clients (Use learnings to help new clients do the same).

Leave A Comment