/, Instagram, Nieuws/Alle Facebook campagnedoelen uitgelegd

Alle Facebook campagnedoelen uitgelegd

Zo kies je het juiste campagnedoel en profiteer je optimaal van het Facebook algoritme

De effectiviteit van Facebook-advertising is voor een groot deel te danken aan het uiterst ingewikkelde algoritme van Facebook. Dankzij dit algoritme weet Facebook op welke momenten en aan wie jouw advertenties het best kan worden getoond. Hierdoor behaalt jouw advertentie maximale impact.

Voordat jij met jouw campagne begint zul je moeten vaststellen welk doel je wil bereiken. Door één van de door Facebook gedefinieerde campagnedoelen te kiezen heb jij invloed op hoe het algoritme te werk gaat. In deze post gaan we kort in op alle campagnedoelen die je kan kiezen, zodat jij weet welk doel je waarvoor kunt gebruiken. De doelen zijn onderverdeeld in drie hoofdthema’s:

  1. Bekendheid (awareness)
  2. Overweging (consideration)
  3. Conversies (action)
Creating awareness

1. Awareness creëren voor jouw merk (freepik.com)

Facebook hoofdcategorie 1: Bekendheid (awareness)

Onder bekendheid verstaan we alle marketingactiviteiten die het doel dienen om mensen bewust te maken van het bestaan van jouw merk. Het doel is om jouw merk op een aantrekkelijke manier te presenteren aan mensen die nog niet eerder in aanraking zijn gekomen met jouw merk.

De hoofdcategorie ‘Bekendheid (awareness)’ is weer onder onder te verdelen in de subcategorieën merkbekendheid (brand awareness) en bereik (reach)

Merkbekendheid (brand awareness)

Voor merkbekendheid zal Facebook op zoek gaan naar mensen binnen je doelgroep die interesse vertonen in de advertentie. Je hebt zelf controle over de doelgroep, maar het algoritme van Facebook bepaalt wanneer en hoevaak personen binnen jouw doelgroep advertenties zien.

Bereik (reach)

Wanneer je bereik als doel kiest wordt het Facebook algoritme ingesteld om zoveel mogelijk unieke mensen te bereiken binnen de gekozen doelgroep. Bedenk wel dat de frequentie (hoe vaak mensen een advertentie van jou zien) per definitie laag blijft. Bereik kan als doel worden ingesteld wanneer je een relatief grote retargeting doelgroep hebt. Uiteraard wil je in een retargeting doelgroep iedereen bereiken.

Overweging beïnvloeden in de onderzoeksfase

2. Overweging beïnvloeden in de onderzoeksfase (freepik.com)

Facebook hoofdcategorie 2: Overweging (consideration)

Onder overweging verstaan we alle activiteiten waarmee invloed wordt uitgeoefend op de aankoopbeslissing van de consument en daarbij ook de keuze voor een bepaald merk. Het doel is om te zorgen dat jouw merk top of mind is en wordt overwogen op het moment dat de aankoopbeslissing wordt gedaan. In de hoofdcategorie overweging kan je kiezen voor de volgende subcategorieën:

  • Verkeer (traffic)
  • Appinstallaties (app installs)
  • Betrokkenheid (post engagement)
  • Videoweergaven
  • Leads genereren
  • Berichten (messenger)

Verkeer (traffic)

Verkeer is een doelstelling waarbij Facebook jouw advertenties gaat uitserveren met het doel om zoveel mogelijk bezoekers te realiseren, tegen zo laag mogelijke kosten. Optimalisatie naar bezoekers betekent dat het waarschijnlijker is dat Facebook je advertenties gaat laten zien aan mensen binnen jouw doelgroep die vaker op advertenties klikken. Deze campagne-doelstelling kan worden gebruikt om mensen naar je website te sturen, maar ook om app openings te realiseren.

Bij Conversive maken we vaak gebruik van de verkeer-doelstelling in de consideration-fase van de campagne, waarbij we verkeer naar een landingspagina sturen en hun aankoopbeslissing proberen te beïnvloeden. Verkeer kan in een latere fase worden geretarget met andere campagnedoelstellingen.

Appinstallaties (app installs)

Met de campagne-doelstelling appinstallaties gaat Facebook jouw advertenties richten op mensen die waarschijnlijk regelmatig apps installeren. Men wordt vanuit een advertentie naar de Apple -of Google Play Store- gestuurd om jouw applicatie te downloaden. Appinstall-campagnes werken beter dan je zou verwachten! Ga maar eens bij jezelf na hoeveel apps je op je telefoon hebt. Het is een lage commitment voor een prospect en een goede manier voor jou om een database op te bouwen van (potentiële) klanten. Dankzij de geïnstalleerde app kun je met ze in contact blijven.

Betrokkenheid (post engagement)

Betrokkenheid is een campagne-doelstelling die als doel heeft zoveel mogelijk interacties met jouw advertenties te krijgen. Personen binnen jouw doelgroep die vaker geneigd zijn om te engagen met posts door te liken, te sharen of een comment te plaatsen, zullen waarschijnlijker een advertentie van jou te zien krijgen. Hogere engagement op je advertenties heeft een positief effect op je cost per click. Ook zorgt het voor meer autoriteit en social proof, wat kan leiden tot een positievere merkbeleving. Er kan nog steeds een call-to-action button worden toegevoegd aan advertenties binnen dit campagnetype. Je kunt overwegen om je strategie hierop aanpassen.

Videoweergaven

Met deze campagne-doelstelling zal Facebook proberen om zoveel mogelijk weergaven te realiseren op het ingezette budget. Facebook gebruikt gebruikersdata over hoe vaak en hoe lang video’s bekeken worden om jouw video-advertentie te laten zien aan mensen die waarschijnlijker zijn om je video te bekijken.

Leads genereren

Het is mogelijk om lead generation campagnes op te zetten met behulp van Facebook-advertising. Het algoritme van Facebook probeert zoveel mogelijk leads te genereren, tegen zo laag mogelijke kosten. Leads worden afgevangen op het Facebook platform en kunnen worden geëxporteerd uit het menu van jouw Facebook-pagina. Het exporteren van leads uit Facebook kun je eventueel automatiseren met een tool als Zapier.

Het interessante aan lead generation ads is dat Facebook de nodige data (naam, e-mailadres en telefoonnummer) al heeft, aangezien de gebruiker deze data met Facebook deelt. Wanneer iemand dus op jouw lead advertentie klikt is alle bekende data al ingevuld! Dat betekent dat de gebruiker in veel gevallen alleen nog op de opt-in knop hoeft te drukken en klaar is kees. Deze laagdrempelige vorm van leadgeneratie kan erg mooie resultaten geven, mits je de doelgroep goed kunt bereiken en hen waarde kunt bieden.

Berichten (messenger)

Één van de relatief nieuwere campagnedoelstellingen is berichten. Binnen deze campagnesoort is het mogelijk om Messenger-advertenties te maken. Dit zijn advertenties die direct een gesprek openen met jouw bedrijfspagina. Messenger-advertenties kunnen worden ingezet voor ingewikkelde producten waar de consument over het algemeen veel vragen over heeft. Denk aan financiële producten, verzekeringen, advies of andere diensten.

Het kan prettig zijn voor de consument om direct in contact te komen met een expert. Messenger biedt een laagdrempelige en persoonlijke manier om in contact te komen met jouw bedrijf. Messenger gesprekken kunnen deels worden geautomatiseerd met behulp van tools zoals ManyChat. Dit stelt je in staat om met behulp van een aantal korte vragen te bepalen waarom deze persoon contact opneemt. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om Messenger-advertenties in te zetten in een retargeting campagne op websitebezoekers. Mensen die je pagina hebben bezocht zonder een actie uit te voeren zijn wellicht geïnteresseerd, maar de drempel is te hoog gebleken om direct actie te ondernemen.

van prospects naar klanten

3. Prospects converteren naar klanten (freepik.com)

Facebook hoofdcategorie 3: Conversies (Action)

De conversiefase van een campagne heeft betrekking op alle marketingactiviteiten die bedoeld zijn om de doelgroep te overtuigen om actie te ondernemen. Mogelijke doelen zijn aankopen, brochureaanvragen of aanmeldingen. In een goede gelaagde campagne is dit de laatste fase waarin je jouw warmste publiek over de streep probeert te trekken om te converteren. Deze mensen zijn bekend met jouw product, hebben eerder interesse getoond en zijn klaar om te converteren. Het is aan jou om te zorgen dat ze bij jou kopen.

De campagnedoelstelling conversies is onder te verdelen in de subcategorieën conversie, verkopen uit catalogus en winkelbezoeken.

Conversies

Voor een conversie-doelstelling zal Facebook mensen targeten waarvan de waarschijnlijkheid hoog is dat zij binnenkort een aankoop zullen gaan doen. Facebook gebruikt hiervoor grote hoeveelheden data. Denk aan data zoals sessieduur van eerdere sessies, of ze al bekend zijn met je merk en data over hun recente aankopen (bij jou of andere websites waarop een pixel geïnstalleerd is).

Bij Conversive stellen we conversies vaak in als doel voor retargeting campagnes in de laatste fase van een gelaagde campagne. Verkeer dat eerder op je website of Facebook-pagina is geweest, of eerder een video van jouw merk heeft gezien kan worden geretarget. We kiezen voor een conversiedoelstelling omdat dit een warm publiek is waarvan de waarschijnlijkheid dat men een aankoop wil doen hoger is. Wij raden af om de conversie-doelstelling te gebruiken op koud publiek, aangezien de resultaten over het algemeen tegenvallen.

Verkopen uit catalogus

Met behulp van deze doelstelling kun je dynamisch retargeten op basis van bekeken producten op jouw website. Door een koppeling tussen de pixel en jouw catalogus (productfeed) kan Facebook vaststellen welke producten iemand heeft bekeken, en deze automatisch omzetten in een retargeting-advertentie. Vervolgens kun je een template creëren dat dynamisch wordt gevuld met bekeken of aanbevolen producten. Zie deze dynamische advertenties als een tool om mensen te herinneren aan hun interesse in dat product. Gebruik dit campagnedoel om mensen terug te halen naar een verlaten winkelmandje en hun aankoop af te laten ronden.

Winkelbezoeken (BETA)

De campagne-doelstelling winkelbezoeken is op het moment van schrijven nog in beta-fase. De doelstelling van deze campagnes is om zoveel mogelijk mensen in een straal rondom een fysieke locatie naar de winkel te krijgen. Deze advertenties kunnen worden voorzien van een kaart waarop de locatie zichtbaar is. Dit advertentieformat is met name interessant voor restaurants. Door op de juiste momenten top of mind te zijn kun je veel hongerige mensen naar jouw restaurant krijgen. Ook kun je winkelbezoeken inzetten voor meerdere vestigingen. Laad de locaties van meerdere vestigingen in en zet één campagne op die actief is in een vaste straal rondom iedere vestiging.

Welke campagnedoel past bij jou?

Dat zijn alle campagnedoelen die Facebook aanbiedt. We hopen dat je weer wijzer bent geworden. Heb jij al een idee welk campagnedoel bij jouw wensen past? Als je meer informatie wil over de verschillende campagnedoelstellingen of wil weten hoe jij een succesvolle en gelaagde Facebook-campagne opzet, neem dan contact met ons op. Plan een afspraak met ons in! We komen graag bij je langs om je bij te praten, of kom gezellig bij ons langs op kantoor.

Bekijk onze producten of neem direct contact op

Media Producten
Contact
2018-08-30T09:45:32+00:00 23 augustus 2018|Facebook, Instagram, Nieuws|0 Comments

About the Author:

My job is simple, but it's not easy. My goals are: Happy clients (Give the client what they need), happier clients (Give the client what they didn' t know they needed) and more happy clients (Use learnings to help new clients do the same).

Leave A Comment