/, Nieuws/Facebook collectie-advertenties: 5 redenen waarom jij dit ad-format moet gebruiken

Facebook collectie-advertenties: 5 redenen waarom jij dit ad-format moet gebruiken

Neem potentiële klanten mee in de wereld van jouw merk met collectie-advertenties van Facebook

Op het moment van schrijven is de canvas- of collectie-advertentie het nieuwste template voor Facebook-advertenties. Deze uitgebreidere advertentievorm geeft adverteerders meer tools om hun product of dienst uit te lichten. Collectie-advertenties worden alleen vertoond op mobiele apparaten en kunnen zowel branding als conversiedoelstellingen dienen. In dit artikel behandelen we 5 krachtige voordelen van de collectie-advertenties van Facebook.

1. Meer tools = meer mogelijkheden

Met een collectie-advertentie kun je één of meerdere producten uitlichten met behulp van headlines, tekst, afbeeldingen, video’s en buttons die onder elkaar worden weergegeven. Foto’s kunnen in een carrousel worden geplaatst zodat de gebruiker er doorheen kan swipen. Je kunt de kleur van knoppen en de call-to-action zelf bepalen. Ook kun je iedere knop van een eigen link voorzien. Met de collectie-advertentie beschik je over alle tools die nodig zijn voor een uitgebreide productpresentatie.

PRO TIP: Je kunt foto’s zowel passend maken in de breedte als in de hoogte. Foto’s in de hoogte zijn volledig schermvullend. Wat veel mensen niet weten is dat het ook mogelijk is om GIFs te gebruiken in je canvas.

Facebook collectie advertentie

Facebook collectie advertentie

2. Zie de collectie-advertentie als een mini-landingspagina

Een collectie-advertentie opent een mobiele-pagina na één tap op de advertentie. De collectie-advertenties stellen jou als het ware in staat om een native landingspagina te maken op het Facebook-platform. Maak gebruik van verschillende knoppen of klikbare afbeeldingen om verkeer op verschillende pagina’s op je website te laten landen. Of kies er juist voor om de collectie-ad in te zetten als een verkorte mini-versie van de landingspagina op jouw website. Zorg dat de call-to-actions duidelijk zijn en dat de gebruiker weet wat hij kan verwachten als hij op de betreffende pagina landt. Door iedere knop van een eigen link te voorzien kun je de knoppen uit je canvas apart tracken met behulp van UTMs. Test altijd met verschillende call-to-actions in je knoppen om te zien op welke CTA’s goed door wordt geklikt. 

PRO TIP: Laat knoppen naar verschillende pagina’s op je website leiden en voorzie de knoppen van bijbehorende call-to-actions. Zo kun je een ‘Direct Kopen’-knop in de checkout met het betreffende product laten landen. Daarvoor moet het product wel laagdrempelig zijn om te kopen.

canvas ad maken

Facebook collectie-advertentie creatiemenu

3. Goedkopere clicks dankzij collectie-advertenties

Collectie-advertenties leveren relatief goedkope clicks op. Dat komt door de vele mogelijkheden voor gebruikers om uit te klikken, in de vorm van knoppen, klikbare afbeeldingen en de “swipe-up”-functie. Onderaan iedere collectie-advertentie staat standaard een call-to-action die de gebruiker uitnodigt om de website te bezoeken. Dit kan de gebruiker doen door omhoog te swipen. Let op, dit gebeurt vaak per ongeluk, omdat de user al omhoog aan het swipen is tijdens het bekijken van de collectie-advertentie.

PRO TIP: Zorg dat gebruikers op meerdere punten in je collectie-advertentie kunnen uitklikken naar pagina’s op jouw website. Een hogere CTR zorgt voor goedkopere clicks!

4. Vertel een verhaal

Een (nieuw) product onder de aandacht brengen kun je doen met behulp van story telling. Hier is een collectie-advertentie ideaal voor. Een collectie-advertentie is namelijk schermvullend! Dit betekent dat de advertentie als een soort laag over de newsfeed van de gebruiker opent. Het lijkt voor de gebruiker op dat moment of hij even niet op Facebook zit. Dat is jouw kans om voor totale immersie te zorgen. Een onderdompeling in de wereld van jouw merk of product. Grijp deze kans om de aandacht van de gebruiker vast te houden met beelden die aanspreken tot de emotie.

In de hedendaagse samenleving is emotie steeds belangrijker geworden bij de keuze voor een product. De ‘Why’ zoals bekend van het Golden Circle-model van Simon Sinek. De cover van de collectie-advertentie kan een afbeelding of een video zijn. Zorg dat dit het beeld is dat de meeste aandacht trekt en gebruik de tekst boven de advertentie om dit beeld te versterken. De collectie-advertentie stelt je in staat om jouw doelgroep een verhaal te vertellen.

PRO TIP: Zorg dat het beeld dat je voor de cover gebruikt het sterkste is. Zorg verder dat je binnen een bepaald thema blijft en beelden gebruikt die bij elkaar passen en waarmee je een samenhangend verhaal kunt vertellen.

5. Vergroot je merklading

Hoewel je met behulp van knoppen en call-to-actions gebruikers aan kunt zetten tot actie, leent een collectie-advertentie zich ook uitstekend voor branding. Gebruik de collectie-advertentie om jouw merk te positioneren in het hoofd van de consument. Licht jouw bedrijf uit door bijvoorbeeld bepaalde waarden te communiceren, afgebakende productcategorieën te presenteren of USP’s te koppelen aan je merk. Bedenk met welke zaken jij als merk geassocieerd wil worden. Voeg altijd korte “brand statements” toe in je canvas die voor een positief gevoel zorgen bij de consument. Denk aan statements zoals “Eenvoud in design”, “Maximize your online sales” of “Voor 23:00 besteld, morgen in huis”. Zorg dat je eenvoudige en makkelijk te onthouden teksten gebruikt die de gekozen associatie verankeren in het brein van de consument. Voor branding kun je jouw collectie-advertentie in een campagne opnemen met Facebook campagnedoelen zoals bereik of post engagements.

PRO TIP: Gebruik kort en bondige zinnen waarmee je wil dat je doelgroep jouw merk associeert. Veranker (nieuwe) merkwaarden in het hoofd van je prospects en klanten met behulp van immersie en story telling.

Geopende Collectie-advertentie

Geopende Collectie-advertentie

Klaar om de collectie-advertentie in te zetten voor jouw bedrijf?

Wil jij meer weten over de mogelijkheden van Facebook-marketing voor jouw bedrijf? Neem contact op met onze Facebook-specialist en plan een kennismakingsgesprek in. Samen bespreken wij hoe wij voor jou meer resultaat kunnen behalen. Maximize your online sales!

Bekijk onze producten of neem direct contact op

Media Producten
Contact
2018-08-16T09:26:21+00:00 16 augustus 2018|Facebook, Nieuws|0 Comments

About the Author:

My job is simple, but it's not easy. My goals are: Happy clients (Give the client what they need), happier clients (Give the client what they didn' t know they needed) and more happy clients (Use learnings to help new clients do the same).

Leave A Comment