/, Instagram, Nieuws/UITVERKOCHT! Vol festival dankzij Facebook Ads

UITVERKOCHT! Vol festival dankzij Facebook Ads

Succes case: Zo verkochten we een festival uit met 1300% ROAS

Conversive heeft voor één van haar klanten Facebook-advertising ingezet om tickets voor een festival te verkopen. Het festival wordt ieder jaar goed bezocht, maar in 2018 werden records verbroken. Alle kaarten waren vroegtijdig uitverkocht, het festivalterrein werd uitgebreid en er werden zelfs 4.000 extra tickets verkocht. Hoe hebben we dit kunnen realiseren? Een van de belangrijkste redenen voor het succes was de inzet van Facebook, zowel organic als paid. Conversive verzorgde de paid ads. Hiervoor werd een campagne opgebouwd in vier fases.

Fase 1: Awareness

In de eerste fase van de campagne hebben we een Event Response Campagne gevoerd. Het doel was om mensen te laten reageren op het evenement, hen op de hoogte te brengen van de datum van het festival en aan te kondigen dat early bird tickets binnenkort beschikbaar waren. Potentiële bezoekers moesten worden verleid om hun evenement status op Facebook te veranderen naar ‘Geïnteresseerd’ of ‘Gaat’. Het veranderen van de status is een mini-commitment, maar nog niet per definitie een ticket sale. In een later stadium speelt deze mini-commitment een belangrijke rol bij het succesvol inzetten van retargeting.

Fase 2: Engagement

In de tweede fase werd de ticketshop geopend en gingen de early bird tickets in de verkoop. De early bird tickets wilden we zo snel mogelijk uitverkopen. Ook wilden we in deze fase de spanning opbouwen en de sfeer zetten. Dit hebben we gedaan met een Post Engagement Campagne. Voor deze campagne werd een teaser ingezet met beeldmateriaal van de laatste editie van het festival. In de bijgaande advertentietekst kondigden we de beschikbaarheid van early bird tickets aan. Alle early bird tickets werden in deze fase van de campagne verkocht. Een secundaire doelstelling van deze campagne was het realiseren van engagement. We wilden zoveel mogelijk likes, comments, shares en video views. Engagement met posts, de Facebook-pagina of video views konden namelijk worden getrackt en deze interacties konden we in een later stadium retargeten.

facebook post engagement doel advertentie

Fase 2: Post Engagement Advertentie

facebook traffic verkeer doel advertentie best practice

Fase 3: Consideration, verkeer advertentie

Fase 3: Consideration

De derde fase had als doel om de toestroom van verkeer naar de website en de Facebook-pagina te bevorderen. Aangezien ‘verkeer’ het doel was, hebben we zoveel mogelijk clickable elementen toegevoegd aan de advertentie. De knoppen in de advertenties leidden naar de line-up pagina (de pagina met alle DJ’s) óf de ticketpagina, met bijpassende copy en call to action. Ook werden aan iedere advertentie tekstlinks toegevoegd naar zowel de Facebook-pagina als de website van het evenement. De doelgroepen werden gedefinieerd op basis van interesses, lookalikes en gedrag. Fase drie heeft doorgelopen tot aan het eind van de campagne om de uitbouw van de retargeting poule in stand te houden.

Fase 4: Remarketing

In alle voorgaande fases was het doel om een retargeting-poule op te bouwen. In de vierde fase konden we doelgroepen maken van het website- en paginaverkeer, interactie met posts en video views. In deze laatste fase waren ‘conversies’ het doel. We hebben flink ingezet op retargeting van alle mensen die in de voorgaande fases interactie hebben gehad met content van het festival. Met ‘conversies’ als campagne-doel gaat Facebook in de retargeting poule op zoek naar mensen die volgens data dichtbij een aankoop zijn. Daarbij sloten we mensen uit die al in een eerdere fase waren geconverteerd.

Er werd gebruik gemaakt van nieuw beeldmateriaal; teasers, backstage video’s en foto’s. We hebben getest met zowel korte als lange ad copy wat tot nieuwe inzichten heeft geleid, ook bij de klant. Er werden in deze fase geen onnodige links toegevoegd aan  advertentieteksten om zoveel mogelijk mensen de funnel in de leiden. Alle advertenties bevatten alle informatie (zoals datum en locatie van het festival) die nodig was om de aankoopbeslissing te maken. Aan sommige teksten werd (een deel van) de line-up toegevoegd. Ook bevatten de advertenties een duidelijke call-to-action.

facebook retargeting best practice ticket verkoop short copy

Fase 4: Retargeting advertentie

Resultaten

In fase 1 van de campagne wilden we awareness en consideration realiseren door mensen te verleiden zich aan te melden voor het Facebook-event. In een periode van drie weken voorafgaand aan de campagne hebben we 2200 Event Responses gerealiseerd met een kleine campagne. Na afloop van de campagne hadden bijna 10.000 mensen hun status op ‘aanwezig’ staan en 12.000 mensen op ‘geïnteresseerd’.

facebook retargeting best practice ticket verkoop long copy

Fase 4: Retargeting advertentie

In fase 2 van de campagne ging het om engagement met de content van het festival. We gebruikten in deze fase van de campagne een teaser met beelden van het afgelopen jaar. In deze fase van de campagne hebben bijna 40.000 mensen de teaser gezien, waarvan ongeveer 8% de hele video heeft afgekeken. Gemiddeld keken mensen 20% van de video. In deze fase waren er meer dan 40.000 post reactions (likes, shares, comments) op onze advertenties.

In fase 3 ging het vooral over het realiseren van verkeer dat we in fase 4 konden gaan retargeten. De advertenties hadden een click-through-rate van 4,3%. Er klikten ongeveer 28.000 mensen door naar de website en daarnaast nog eens 5.000 mensen naar de Facebook-pagina of het evenement. Al dit verkeer kon in de laatste fase worden geretarget.

In fase 4 gingen we al het verkeer dat we hadden gegenereerd in de voorgaande fases retargeten. De ad copy was in deze fase conversiegericht met zo min mogelijk afleiding van de aankoop. Er werden geen andere links opgenomen in de advertentie dan naar de ticketshop. We communiceerden duidelijk waar en wanneer het festival plaatsvond. In deze fase van de campagne hebben we een return on ad spend (ROAS) gerealiseerd van bijna 1800%. Over de hele campagne was de ROAS 1300%.

Interesse in meer resultaat via Facebook-advertising?

Neem contact op met onze Facebook-specialist en plan een kennismakingsgesprek in. Samen bespreken wij hoe wij voor jou meer resultaat kunnen behalen.

Bekijk onze producten of neem direct contact op

Media Producten
Contact
2018-07-30T14:45:19+00:00 16 juli 2018|Facebook, Instagram, Nieuws|0 Comments

About the Author:

My job is simple, but it's not easy. My goals are: Happy clients (Give the client what they need), happier clients (Give the client what they didn' t know they needed) and more happy clients (Use learnings to help new clients do the same).

Leave A Comment