/, Instagram, Nieuws/Facebook Lead Ads case: Zo krijg jij 100 geïnteresseerde gasten op jouw informatieavond

Facebook Lead Ads case: Zo krijg jij 100 geïnteresseerde gasten op jouw informatieavond

Succesvol gasten werven via Facebook Lead Ads

Begin 2018 organiseerde een grote klant van ons een gratis informatieavond over luxe reizen naar Alaska en Japan. Men moest zich voor de avond wél aanmelden. Om de informatieavond te vullen werd er gekozen voor het gebruik van een landingspagina waarop men zich kon inschrijven voor één of beiden bestemmingen. Naarmate de campagne vorderde hebben we steeds meer budget overgeheveld naar een leadcampagne op het Facebook-platform zelf. Dit wordt Facebook Lead Ads genoemd. In deze case lees je waarom we dit hebben gedaan en wat de resultaten waren.  De campagne werd gevoerd over een periode van 5 weken.

De frustrerende eerste test

We startten de campagne met het doel om zoveel mogelijk relevant verkeer te laten landen op de landingspagina. Via een formulier konden geïnteresseerden zich op deze pagina inschrijven. Na ruim een week werd duidelijk dat we met deze opzet niet de gewenste resultaten zouden behalen. We hadden op dat moment al meer dan 2.000 unieke bezoekers naar de landingspagina gestuurd, echter schreef bijna niemand zich in. We zaten op een converieratio van 0.29% en de cost per lead was op dat moment €232. Dat moest beter. Het lage aantal aanmeldingen had naar onze mening twee oorzaken. Ten eerste was het aanmeldformulier op de actiepagina te lang. De tweede oorzaak was naar onze mening dat men zich met meerdere personen kon aanmelden. Hierdoor stelde bezoekers hun inschrijving uit omdat men eerst wilde overleggen. Van uitstel komt (ook online) vaak afstel.

Het moest beter, maar hoe?

Om te testen of we de landingspagina konden verslaan, hebben we een klein deel van het budget verschoven naar een tweede campagne. In deze campagne gebruikten we de Facebook Lead Ads. Het verschil is dat men bij Lead Ads direct vanuit de Facebook advertentie kan converteren, waardoor men niet meer eerst naar de landingspagina moet.

Het formulier opent zich na het klikken op de advertentie en de gegevens die men zelf met Facebook heeft gedeeld zijn al ingevuld. Men hoeft alleen nog de resterende velden in te vullen. De leads worden in Facebook afgevangen en kunnen vervolgens worden geëxporteerd in een csv.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Facebook lead ads case

Voorbeeld van een advertentie die gebruik maakt van Facebook Lead Ads. In plaats van dat men naar de website gaat, kunnen bezoekers direct registreren.

Facebook lead ads voorbeeld

Geopend Facebook Lead Ads voorbeeld met vooraf ingevulde velden. Dit verlaagt de drempel om te registreren.

Meer engagement dankzij Facebook Lead Ads

We zagen ineens dat bezoekers familie en vrienden die zij mee wilden vragen, gingen taggen. Overleg vond plaats in de reacties op Facebook en het formulier werd gedeeld met mensen uit de vriendenlijst. De twijfel die er op de landingspagina voor zorgde dat bezoekers afhaakten werd op Facebook juist omgezet in iets positiefs en zorgde ervoor dat de campagne meer bereik kreeg.

Lagere drempels om te converteren

Bij de Facebook Lead Ads campagne hebben we tevens besloten een aangepast formulier met minder velden te gebruiken. Deze leads werden achteraf door de klant via een e-mail verrijkt. Door de eerste drempel te verlagen vulde veel meer mensen het formulier in. Nadat ze de eerste stap hadden genomen werd het lead profiel verrijkt met middels een e-mail, waarin men werd gevraagd om zijn of haar profiel aan te vullen.

Bij de Facebook Lead Ads campagne richtte we ons op dezelfde doelgroepen als de oorspronkelijke campagne zodat we een goede vergelijking konden maken. In een even lange periode van ruim een week realiseerden we met de Lead Ads 57 aanmeldingen tegen €18,63 per lead. Een CPL-reductie van 92%. Het zag er veelbelovend uit, dus we kozen ervoor om de campagne naast de lopende campagne te blijven draaien.

Het is ons gelukt

Aan het eind van de campagne hadden we het doel bereikt en was de informatieavond gevuld. Meer dan 84% van de aanmeldingen kwamen uit de Facebook Lead Ads. De CPL was verder gezakt naar €16,85 op leads uit de Facebook forms. De leads uit Facebook waren aan het eind van de campagne bijna 15 keer goedkoper dan de leads binnengekomen op het formulier op de landingspagina. Met de Lead Ads hadden we 23.000 mensen bereikt. We hadden een conversiepercentage van 6,4% op alle ad clicks ten opzichte van een conversiepercentage van 0.67% op alle bezoekers van de landingspagina.

Het hoge conversiepercentage is volgens ons vooral te wijten aan het gemak waarmee men hun naasten op de hoogte kan brengen, kan overleggen en zich aan kan melden. De velden die bekend zijn bij Facebook zijn automatisch ingevuld en men hoefde in dit geval alleen nog aan te geven met hoeveel personen men kwam. Facebook Lead Ads hebben ons in staat gesteld om de doelstellingen te behalen.

Interesse in meer resultaat dankzij Facebook Lead Ads?

Hopelijk was deze Facebook case leerzaam. Hou het blog in de gaten voor meer cases en interessante artikelen over online marketing. Neem contact op met onze Facebook specialist en plan een kennismakingsgesprek in. Samen bespreken wij hoe wij voor jou meer resultaat kunnen behalen. 

Bekijk onze producten of neem direct contact op

Media Producten
Contact
2018-07-09T13:27:43+00:00 18 juni 2018|Facebook, Instagram, Nieuws|0 Comments

About the Author:

My job is simple, but it's not easy. My goals are: Happy clients (Give the client what they need), happier clients (Give the client what they didn' t know they needed) and more happy clients (Use learnings to help new clients do the same).

Leave A Comment