Singles Day, een feestdag waarbij de alleenstaande in het middelpunt staan. Wat heeft dat met E-commerce te maken? Veel! In China staat dit evenement al jarenlang bekend als grootste onlineverkoopdag. 11 november is Singles Day en de jacht op de grote hoeveelheid kortingsacties groeit met het jaar!

Singles Day was ooit bedoeld als tegenhanger van Valentijnsdag waarop alleenstaanden iets leuks voor zichzelf kopen. Het zijn echter niet meer alleen de alleenstaande Chinezen die op de kortingsactie jagen, maar jaar na jaar worden de records verbroken.

Terug in de tijd naar 11 november 2015. Alibaba kondigde al voor twaalf uur ’s middags aan dat er in totaal voor meer dan 57,1 miljard yauri (8,34 miljard euro) gekocht was via de site. Daarmee werd het verkooprecord van 2014 al voor het middaguur verbroken. Een paar dagen later werd de totale omzet van Alibaba tijdens Singles Day bekend: 91,2 yuari, oftewel 13,3 miljard euro!

Vooraf had China Post, de nationale postbezorger van het land, al ingeschat dat Singles Day zou zorgen voor de bezorging van 760 miljoen pakketjes, waar dat een jaar eerder al 540 miljoen pakketjes waren.

Daarnaast maakte JD.com, concurrent van Alibaba, ook voor het middaguur al bekend het totale aantal orders van vorig jaar al verbroken te hebben. Er werden geen geldbedragen genoemd, maar duidelijk was dat de twee e-commercereuzen optimaal konden profiteren van de Singles Day.

Niet alleen de Chinese markt neemt deel aan dit evenement, maar na het succes in China waaide het succes ook over naar de Engelse markt in 2015. De omzet van de Engelse markt groeide tijdens Singles Day 2015 zo duidelijk, dat het de komende jaren een dik omcirkelde dag is op de kalender van retailers.

Dankzij de recordomzet van bijvoorbeeld Alibaba zijn consumenten ook op de hoogte van deze onlineverkoopdag en zullen zij 11 november op jacht gaan naar kortingsacties. Zullen de webwinkels dit jaar weer kunnen profiteren van deze dag en records gaan verbreken? Wij zijn benieuwd naar de resultaten in 2016! Jij ook? Houd onze social media kanalen in de gaten!

Singles Day is nog geen bekend fenomeen in Nederland, in tegenstelling tot Black Friday en Cyber Monday eind november. Wil jij advies ontvangen over hoe jouw E-commercewebsite ingezet kan worden tijdens deze feestdagen en een record omzet behalen? Neem dan snel contact met ons op:

Bronnen:

http://www.nu.nl/internet/4162508/chinese-webwinkels-verbreken-records-tijdens-singles-day.html

http://blog.zanox.com/en/zanox/2016/10/31/new-seasonal-opportunity-singles-day/?utm_source=advertisernewsletter&utm_medium=textlink&utm_content=editorialcalendar2016-week44-singles-day-en&utm_campaign=editorial-calendar&mc_cid=c54a0cfef8&mc_eid=a730433d20