/, Nieuws/THE NEXT WEB – A lesson from Facebook

THE NEXT WEB – A lesson from Facebook

Gisteren, in plaats van bij Digital Marketing Live, voor de verandering eens gekozen voor het andere grote internationale event: The Next Web (TNW), ook in Amsterdam. TNW is een super goed gemarket internationaal evenement van Nederlandse bodem, wat inmiddels ook een versie in the USA heeft. Complimenten aan de organisatie die dit binnen 10 jaar tijd hebben laten groeien tot een waar festival met bijna 10.000 bezoekers in twee dagen.

Ondanks de vele grote namen van bekende internationale tech bedrijven, ben ik er zelf niet in geslaagd hele prikkelende vernieuwende verhalen te horen. Persoonlijk had ik meer verwacht op het gebied van tech en innovaties, maar de sprekers die ik hoorde hadden het (helaas) meer over hun persoonlijke ervaringen en aanpak, dan over innovaties. Maar moet er bij zeggen dat ik natuurlijk meer niet heb kunnen zien dan wel. Ook omdat sommige zalen zo vol zaten dat er gewerkt werd met het ‘een er uit – een er in’ systeem.

Een van de headliners, Julie Zhuo van Facebook, vertelde over hoe ze bij Facebook de ontwikkeling van nieuwe features aanpakken. Iedereen wilde Facebook horen, want ze was niet alleen in de grote zaal (indrukwekkende lichtshow overigens), maar ook live gestreamd in een andere zaal.

Bij Facebook starten ze ontwikkeling van nieuwe features met de volgende drie vragen:
1. What People problem are we trying to solve?
2. How do we know this is a real problem?
3. How will we know we’ve solved this problem?

Op zich een eenvoudige methode, maar een die erg effectief blijkt te zijn. Met name om scherp te krijgen of er niet ‘gewoon een oplossing gemaakt wordt omdat het kan’, maar er een écht wezenlijk probleem wordt geraakt. Dat probleem moet gevalideerd worden, zowel kwalitatief als kwantitatief, voordat er iemand mee aan de slag gaat. En daarnaast moeten er duidelijke meetbare KPI’s  vastgesteld worden om te kunnen beoordelen of het probleem is opgelost.

how do we know

Zoals gezegd een eenvoudige werkwijze. Een belangrijk voordeel hierbij is, aldus Julie, dat projectteams volledig gecommitteerd zijn tot het oplossen vaneen echt probleem in plaats van commitment hebben aan één oplossing. Het gevolg hiervan is dat teams gemotiveerd blijven als één oplossing uiteindelijk niet blijkt te werken. In tegenstelling tot teams die een oplossing creëren en er vervolgens achter komen dat het niet succesvol geadopteerd wordt. Deze zijn dan eerder uit het veld geslagen of kunnen moeilijker tot een andere oplossing komen dan de richting die ze in de eerste instantie ingeslagen zijn.

nothing at facebook

Tenslotte zegt Julie dat een belangrijke ‘value’ binnen Facebook is, dat ieder probleem wat iemand constateert ook direct ‘ownership’ krijgt van degene die het constateert. Want “Er zijn geen andersmans problemen bij Facebook!”, een goede manier om je kernwaarden van je organisatie concreet te maken in de praktijk.

2018-06-29T10:46:36+01:00 27 mei 2016|Facebook, Nieuws|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment