Meer dan een derde van alle online aankopen wordt inmiddels gedaan via een tablet of smartphone. Niet alleen wordt mobile commerce of mCommerce een steeds groter percentage van eCommerce, ook het orderbedrag wordt steeds groter. In dit artikel kijken we kort naar de achterliggende redenen voor de spectaculaire stijging in populariteit van mCommerce en hoe je als bedrijf op deze ontwikkeling in kan spelen.

Gemak en vertrouwen

Nederland behoort samen met Japan, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea en Australië tot de snelst groeiende mCommerce-markten. Wat deze landen met elkaar gemeen hebben, is dat zij allemaal ontwikkelde service-economieën zijn waarvan een groot percentage van de inwoners een moderne smartphone of tablet bezit. Voor bedrijven is het dan ook interessant om te investeren in het bouwen van apps of het optimaliseren van websites voor mobiel, om zo beter toegang te krijgen tot deze markten en nieuwe verkoopkanalen te openen. De uniformiteit van mobiele platformen garandeert daarbij dat uitbreiden naar nieuwe landen en markten weinig moeite kost.

Een logisch gevolg van het steeds beter bereikbaar worden van bedrijven en internetwinkels op mobiele apparaten, is dat steeds meer mensen gebruik maken van deze kanalen voor het doen van hun internetaankopen. Deze ontwikkeling wordt gestimuleerd door steeds verdergaande integratie van bedrijfsspecifieke apps met apps van banken en andere betaaldiensten zoals PayPal, Google Wallet, of in Nederland van iDEAL. Er zijn zelfs bedrijven zoals Zalando waar ze als motto hebben “Mobile First”. Je aankoop doe je in de ene app, betalen doe je met de andere. Naast eenvoudiger wordt mCommerce dus ook steeds veiliger: je hoeft immers minder financiële gegevens te delen met individuele webwinkels.

Groei

mCommerce wordt steeds breder geaccepteerd door zowel bedrijven als consumenten. Dit zorgt voor sterke netwerkeffecten die, samen met de in een stroomversnelling geraakte verschuiving van internetverkeer van vast naar mobiel, mCommerce in de toekomst nog veel harder laten groeien. Een oudhollandse wijsheid is dat een goed begin het halve werk is. Voor mCommerce geldt dit evengoed en als bedrijf is het daarom zaak om zo snel mogelijk ook de stap naar mobiel te maken.

Benieuwd naar meer cijfers en statistieken over mCommerce? Lees dan vooral de infographic.

 

Geschreven door: Bram Schuijten