Digital (Affiliate) Marketing Live

Digital Marketing Live! (DML) beleefde vorige week zijn debuut. De eerste editie van hét online marketing event van Emerce over online marketing werd druk bezocht. Tijdens de woensdag editie is er genoeg aandacht besteed aan de laatste ontwikkelingen binnen de affiliate marketing branche. Graag blikken we even terug op ontwikkelingen binnen de affiliate marketing branche en de gepresenteerde cijfers van de AdSpend study 2011.

Ontwikkelingen affiliate marketing
Op Digital Marketing Live vertelde Bas Rogaar (voorzitter IAB Taskforce Affiliate Marketing) over de toekomst van affiliate marketing. IAB Taskforce Affiliate Marketing heeft als drie grote peilers dit jaar: conversie attributie, mobiel en display. Wie de uitdaging op alle drie de terreinen wint, is een held.

Conversie attributie
Conversie attributie wordt als sinds dag één genoemd als hot topic. Is conversie attributie dat nu dan nog steeds? Ja, want door vernieuwende systemen krijg je veel meer inzicht en mogelijkheden. Binnen de affiliate branche zijn we nu een stuk verder dan enkel het inzichtelijk maken van welke bronnen daadwerkelijk een bijdrage hebben geleverd aan een conversie. Organisaties staan nu op het punt om ook daadwerkelijk een waarde toe te kennen aan de betrokken partijen. Het welbekende LCC-model zal dan dus niet meer gelden. Dit brengt grote veranderingen voor affiliates, netwerken en adverteerders met zich mee.

Mobiel
Bij mobiel performance advertising, is de eerste vraag die wordt gesteld; wat is mobiel eigenlijk? Volgens ons een geheel terechte vraag. Het gebruik van tablet verschilt aanzienlijk van het gebruik van smartphones. Beide worden echter vaak onder één noemer geplaatst, mobiel. Bestellen we vaker via tablet of toch via ons mobieltje? Wanneer we langs een winkel lopen of aan het winkelen zijn, gebruiken we vaker mobiel dan een tablet. En hoe zit het met gebruik van apps? Willen we een html5 versie van de website of zijn apps de toekomst?
Er wordt verwacht dat affiliates impact hebben op de volgende drie niveaus wanneer we spreken over mobiel:
• Pure Online; gericht op puur online aankopen
• Mobile to bricks; de koppeling van mobiel iets zien en kopen in de winkel
• Disruption; de ervaring van mobiele applicaties tijdens het shoppen, real-time,

Het aandeel van puur online met mobiel zal eind 2012 rond de 10% liggen verwacht het IAB. Grote verwachtingen en als we de AdSpend study erbij pakken was in 2011 3% van de totale omzet uit online advertising gerealiseerd via een in-app of mobiele website.

Display-retargeting
Het ROI en media exposure door de inzet van display binnen affiliate kanaal moet niet worden onderschat. Hierbij geldt; relevance is the key! De verhoogde relevantie bij retargeting heeft de display markt weer een niveau hoger getild. Media exposure geldt als bijverdienste.

De marktwerking binnen de affiliate branche geeft richting aan de ontwikkelingen van de markt. Mede door conversie attributie wordt de gehele online marketing mix erbij betrokken. De goal van de spits is niet enkel zijn eigen verdienste, alle spelers op het veld hebben een bijdrage geleverd. Laten we niet vergeten, zonder de spits is er geen team en vice versa.

De machtsverschuiving binnen het nieuwe afrekenmodel is een feit, maar we moeten niet vergeten dat juist de affiliates de vernieuwers van de online industrie zijn!

De Online AdSpend Study 2011
Het gehele jaar door, vele presentaties en sessies verder met daarbij vrijwel evenveel verwijzingen naar de AdSpend study 2010, hebben we nu eindelijk de nieuwe cijfers! Tijdens DML zijn de cijfers van AdSpend study 2011 gepresenteerd. AdSpend laat ons zien hoe de marketingbudgetten verdeeld zijn en waar we het beste de komende jaren op kunnen inzetten. De AdSpend study beoogt 79% van de Nederlandse markt in kaart te hebben gebracht.

De Nederlandse online advertising marketing behaalde het afgelopen jaar een omzet van meer dan een miljard euro, een stijging van ongeveer 12% ten opzichte van vorig jaar. De daling van het consumentenvertrouwen had nauwelijks inslag op de Nederlandse advertentiemarkt. Hiervan is totaal € 117mln. gespendeerd aan de affiliate marketing budgetten. De top drie binnen het publisher model wordt gedomineerd door content websites, gevolgd door cashback en loyalty websites en vergelijkers. Samen zijn ze goed voor 80 % van de totale affiliate inkomsten. Zie grafiek onder (bron: IAB report on online ad-spend 2011)

Affiliate revenue by publisher model

Search blijft nog steeds de grootste speler binnen de online advertising markt gevolgd door display. In 2012 wordt er 7.7% groei van de internetbestedingen verwacht. De meeste online inkomsten worden gegenereerd via het CPM model gevolgd door CPO. De verwachting is dat deze trend zich dit jaar verder zal voortzetten.

Mocht je het rapport gemist hebben, hier kun je de volledige AdSpend study 2011 lezen.

 

 

Emilia Palka

Henk Gankema

Over Henk Gankema

Voor mij is de passie voor e-commerce ontstaan bij Bobshop.nl. Met een klein team hebben we dit bedrijf tot een nationaal bekende pure player uitgebouwd en heb ik mij gespecialiseerd in online marketing. Hierbij heb ik vooral affiniteit met kanalen die conversiegericht zijn, zoals affiliate marketing, productfeedmarketing en vergelijkingssites. Als nuchtere Groninger houd ik van hard werken, resultaat boeken, maar ook gezelligheid en humor op de werkvloer. Ohja en iedere ochtend van 9 tot 10 ga ik volledig uit mijn dak tijdens het "foute uur" van Q-music.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Laatste Tweets: Badkamerwinkel.nl – Koningsset sale!: Bij Badkamerwinkel.nl is er nu een wel heel voordelige actie! Tot en met... http://t.co/rMYMAyCqZg
1,083 mensen volgen Conversive